Με μεγάλη χαρά στις 18 Ιουλίου 2012 ενημερωθήκαμε, ότι εγκρίθηκε η αίτηση που υπέβαλε το σχολείο μας στις 16 Φεβρουαρίου 2012 στο Ι. Κ. Υ. (Ίδρυμα Κρατικών Υποτροφιών) προκειμένου να συμμετάσχει σε Πολυμερή Σχολική Σύμπραξη με τίτλο: «Mediterranean myths and Legends: a common origine, a common future», στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Προγράμματος Δια Βίου Μάθηση / Comenius.
Γενικοί στόχοι του Ευρωπαϊκού προγράμματος Comenius (διακρατικές συμπράξεις μεταξύ σχολικών ιδρυμάτων) είναι η βελτίωση της ποιότητας της σχολικής εκπαίδευσης, η ενίσχυση της ευρωπαϊκής διάστασής της, ιδίως μέσω της ενθάρρυνσης της διακρατικής συνεργασίας μεταξύ σχολικών ιδρυμάτων και της συμβολής στη βελτίωση της επαγγελματικής εξέλιξης των εργαζομένων, οι οποίοι εμπλέκονται άμεσα στον τομέα της σχολικής εκπαίδευσης, καθώς και η προαγωγή της εκμάθησης γλωσσών και της διαπολιτισμικής ευαισθητοποίησης.
Κάθε σύμπραξη υλοποιεί ένα σχέδιο εργασίας (Project) διακρατικής συνεργασίας μεταξύ των συμμετεχόντων σχολικών ιδρυμάτων.
Έτσι, το δικό μας σχολείο θα συνεργαστεί και θα υλοποιήσει το παραπάνω Project με τα σχολεία:
- Primaryschool ? Ceip El Sol ? Madrid ? Spain, με υπεύθυνο τον εκπαιδευτικό David Fernandez Miragalla
- Primaryschool - N?kte S?zen ?lk??retim Okulu ? Instanbul ? Turkey, με υπεύθυνη την εκπαιδευτικό H?rriyet Atmaca, και
- Primary school - Istituto Comprensivo ?Italo Calvino? ? Alliste ? Puglia ? Italy, με υπεύθυνη την εκπαιδευτικό Giulietta Capone.
Το πρόγραμμα ξεκίνησε την 1η Αυγούστου 2012 και θα ολοκληρωθεί μετά από δύο χρόνια στις 30 Αυγούστου 2014.
Η πρώτη συνάντηση των εκπαιδευτικών πραγματοποιήθηκε στη Μαδρίτη από 24 έως 28 Οκτωβρίου 2012.
Έτσι η πρώτη ομάδα των εκπαιδευτικών του σχολείου μας μετά από ένα πολύωρο ταξίδι μέσω Ρώμης έφθασε στο αεροδρόμιο Barajas στη Μαδρίτη της Ισπανίας, το απόγευμα της Τετάρτης. Εκεί μας υποδέχτηκε ο υπεύθυνος του προγράμματος, ο David και ξεκινήσαμε για το ξενοδοχείο μας στο κέντρο της πόλης.
Δώσαμε ραντεβού αργά για δείπνο γνωριμίας με τους υπόλοιπους εκπαιδευτικούς από την Ισπανία, την Ιταλία και την Τουρκία, μια περιήγηση στο πάρκο El Retiro αλλά και για μια κλασσική παραδοσιακή βραδιά φλαμένγκο Ήταν τόσο όμορφα? Ήταν σαν να γνωριζόμασταν χρόνια? Ήταν σαν να ήμασταν φίλοι εδώ και πολύ καιρό. Ίσως βέβαια, εκτός από την καλή διάθεση για συνεργασία αλλά και το ότι μας αγκαλιάζει όλους η Μεσόγειος, η Μεσόγειός μας ? Ισπανία, Ιταλία, Ελλάδα, Τουρκία -να έπαιξε ρόλο και η σύγχρονη τεχνολογία (e-mail και Skype). Τέλος αφού μας συνόδεψαν ως τα ξενοδοχεία μας, δώσαμε ραντεβού για το επόμενο πρωί στις 09.00΄ , με την παράκληση από μέρους τους να μην καθυστερήσουμε, γιατί θα βρούμε την είσοδο ασφαλισμένη, αλλά και την υπενθύμιση, ότι θα είναι δύσκολη μέρα αφού εκτός των προγραμματισμένων εργασιών, η λήξη του σχολικού προγράμματος είναι στις 16.00΄ για όλους. Μαθητές και εκπαιδευτικούς.
Πέμπτη 25 Οκτωβρίου 2012
Στις 08.40΄ ήμασταν στο πολυώροφο ισπανικό σχολείο, χρησιμοποιώντας τα μέσα μαζικής μεταφοράς και συγκεκριμένα το μετρό, χωρίς να δυσκολευτούμε ιδιαίτερα. Μας έκανε εντύπωση τόσο το κτίριο (κατασκευής 1930) και οι αύλειοι χώροι του, όσο και τα χαμόγελα στα πρόσωπα των μαθητών και των εκπαιδευτικών του σχολείου. Ενός σχολείου με 800 μαθητές και από αυτούς ένα ποσοστό 10% με ειδικές ανάγκες, αλλά ενταγμένους μέσα στις σχολικές τάξεις και στο σχολικό πρόγραμμα. Φυσικά με το ανάλογο εκπαιδευτικό προσωπικό. 80 άτομα (εκπαιδευτικούς, εκπαιδευτικούς ειδικοτήτων, εκπαιδευτικούς ειδικής αγωγής, ψυχολόγους, λογοθεραπευτές, φυσιοθεραπευτές, νοσοκόμους, κ. τ. λ.).
Στο δεύτερο όροφο του κτιρίου και στην αίθουσα συνεδριάσεων, μας υποδέχτηκε η διευθύντρια του σχολείου κ. Rodriguez Sanchez Suzana, που παρά το φορτωμένο πρόγραμμά της ήταν παρούσα σχεδόν σε όλες τις εργασίες της ημέρας.
Έπειτα μας καλωσόρισε η υπεύθυνη συντονίστρια ευρωπαϊκών προγραμμάτων του εθνικού φορέα της Ισπανίας Organismo Aut?nomo Programas Educativos Europeos, κ. Burgos Carmen, τονίζοντας τη σημασία των ευρωπαϊκών προγραμμάτων ? Comenius και ευχήθηκε σε όλους τους εκπαιδευτικούς καλή επιτυχία και δημιουργική συνεργασία στην προσπάθειά μας.
Κατόπιν και εκτός προγράμματος, μας μίλησε με πολύ θερμά λόγια ο καθηγητής αρχαίων ελληνικών δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και τακτικός επισκέπτης καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Αθηνών κ. Navarro Luis. Μας συγκίνησε ιδιαίτερα, γιατί μόλις έμαθε, ότι στη συνάντηση θα παρευρίσκονται και Έλληνες εκπαιδευτικοί, εκμεταλλεύτηκε το κενό του προγράμματος του, για να μας γνωρίσει και να συνομιλήσει στη γλώσσα μας. Μια γλώσσα που μιλά άπταιστα και μια χώρα που αγαπά ιδιαίτερα . Άλλωστε με κάθε ευκαιρία σε όποια διάλεξη κάνει και σε όποια χώρα βρίσκεται αναφέρει: «Η Ελληνική γλώσσα για ?ένα είναι σαν κοσμογονία. Δεν είναι απλώς ?ια γλώσσα...».
Μετά από ένα σύντομο διάλειμμα για καφέ στην καντίνα του σχολείου και τη γνωριμία μας με άλλους εκπαιδευτικούς της σχολικής κοινότητας συγκεντρωθήκαμε στην αίθουσα προβολών του σχολείου. Οι εκπαιδευτικοί των συμμετεχόντων χωρών παρουσίασαν το σχολείο και την περιοχή τους. Εμείς παρουσιάσαμε σε Ρ/Ρ την ιστορία του σχολείου μας από την ίδρυσή του, τις δραστηριότητές μας και σε video την περιοχή μας, τις φυσικές ομορφιές της, τη φιλοξενία, ήθη και έθιμα, χορούς, μουσική, παράδοση και πιο γενικά σκηνές από την καθημερινή μας ζωή. Παρακολούθησαν τις παρουσιάσεις οι περισσότεροι δάσκαλοι του σχολείου, η σχολική σύμβουλος της περιοχής και όλοι οι προαναφερόμενοι.
Στη συνέχεια ο συνταξιούχος, πρώην διευθυντής του σχολείου κ. Poci Adolfo, έκανε μια ιστορική αναδρομή από το ξεκίνημα της λειτουργίας του ως Εθνικό Ίδρυμα Κωφών μέχρι το σημερινό μοντέλο του. Ένα σχολείο δίγλωσσο που χρησιμοποιεί παράλληλα και τη νοηματική γλώσσα με στόχο την πλήρη ενσωμάτωση της μειοψηφίας των παιδιών με ιδιαιτερότητες στο κανονικό του πρόγραμμα.
Ο ίδιος μας ξενάγησε και στην ιστορική βιβλιοθήκη του σχολείου με εκατοντάδες βιβλία του 19ου, του 20ου και του 21ου αιώνα.
Είχε έρθει όμως η ώρα του γεύματος, που μας προσφέρθηκε στην τραπεζαρία του σχολείου, το οποίο εξυπηρετεί όλους τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς. Το προσωπικό του, άνθρωποι πρόσχαροι να σε εξυπηρετήσουν, να σου πουν μια λέξη για να χαμογελάσεις και τέλος πάντων να συνεννοηθείς με τρόπο εύκολο πραγματικά, αλλά φαινομενικά δύσκολο. Το χαρακτηριστικό των λαών της Μεσογείου, από τα παλιά . . .
Μετά το ωριαίο διάλειμμα ξεκινήσαμε τις επισκέψεις σε αίθουσες εν ώρα διδασκαλίας. Αυτό που μας έκανε εντύπωση ήταν η υποδοχή των παιδιών και η τέλεια ενσωμάτωση των παιδιών με ιδιαιτερότητες μέσα στη σχολική τάξη.
Όμως δεν άργησε να χτυπήσει το κουδούνι για τη λήξη των μαθημάτων. Ήταν ήδη 16.00΄ και εμείς ούτε που καταλάβαμε πως κύλησε ο χρόνος. Το άγνωστο; Η οργάνωση; Το γεμάτο πρόγραμμα; Ίσως όλα τα προηγούμενα.
Δώσαμε ραντεβού στην πλατεία Sol στο κέντρο της Μαδρίτης για μια σύντομη ξενάγηση και αργά το βράδυ για ένα δείπνο εργασίας με ανταλλαγή απόψεων, εντυπώσεων και προτάσεων. Δεν πρέπει βέβαια να παραλείψουμε και πάλι τη θερμή φιλοξενία των συναδέλφων μας από την Ισπανία.
Παρασκευή 26 Οκτωβρίου 2012
Στις 08.40΄ ήμασταν και πάλι στο πολυώροφο ισπανικό σχολείο, χρησιμοποιώντας το μετρό, χωρίς να δυσκολευτούμε πλέον καθόλου.
Και πάλι στο δεύτερο όροφο του κτιρίου και στην αίθουσα συνεδριάσεων μας υποδέχτηκαν οι συνάδελφοι της Ισπανίας. Ο David, η Lora, η Dezire και η Barbara.
Ξεκινήσαμε τις εργασίες της ημέρας ανταλλάσσοντας το υλικό που είχαμε ετοιμάσει στα σχολεία μας. CD, DVD, βιβλία, παραμύθια, φωτογραφίες, το περιοδικό του σχολείου μας, διαφημιστικά της περιοχής αλλά και συμβολικά δώρα. Ένας πλούσιος φάκελος για κάθε σχολείο και από κάθε σχολείο.
Συζητήσαμε για το υλικό που πρέπει να ετοιμάσουμε μέχρι τα Χριστούγεννα, την Πρωτοχρονιά, στο οποίο θα εμπλακούν όλοι οι μαθητές του σχολείου μας με το δικό τους τρόπο και ορίσαμε την ημερομηνία για την επόμενη συνάντησή μας στην Κωνσταντινούπολη, το Μάρτιο του 2013.
Μετά το διάλειμμα στην καντίνα του σχολείου για καφέ, μας έγινε παρουσίαση ισπανικών παραδοσιακών τραγουδιών στη θεατρική σκηνή του σχολείου. Μας έκανε εντύπωση η συμμετοχή όλων των παιδιών, η πληθώρα των τραγουδιών και ο συνδυασμός του τραγουδιού, της κίνησης και της νοηματικής γλώσσας. Και πολύ σπουδαία η προσπάθεια της Ισπανικής πολιτείας για ένταξη παιδιών με ιδιαιτερότητες στο κανονικό πρόγραμμα του σχολείου. Χωρίς προβλήματα αλλά με μεγάλο αριθμό προσωπικού στο σχολείο.
Στη συνέχεια επισκεφθήκαμε το γυμναστήριο, τις αίθουσες πληροφορικής, της μουσικής και το ιατρείο του σχολείου. Κάναμε σύντομες στάσεις στις αίθουσες διδασκαλίας, τις αίθουσες του νηπιαγωγείου, τις σύγχρονες αίθουσες διδασκαλίας για παιδιά με ιδιαιτερότητες και τέλος ξεναγηθήκαμε στο σχολικό κήπο, στον οποίο οι μαθητές κάνουν το ανάλογο μάθημα. Εδώ πρέπει να αναφέρουμε ότι τα προϊόντα που παράγονται, πωλούνται στο προσωπικό του σχολείου και τα έσοδα κατατίθενται στο ταμείο της σχολικής κοινότητας.
Όμως είχε πλέον έρθει η ώρα που τελείωναν τα μαθήματα. 16.00΄ . Ακολουθήσαμε όλοι οι φιλοξενούμενοι το έθιμο των Ισπανών συναδέλφων μας. Κάθε Παρασκευή με τη λήξη των μαθημάτων όλοι πηγαίνουν παρέα για να γευματίσουν. Είναι στιγμές ξεγνοιασιάς, συζήτησης, χαλάρωσης, διαλογισμού και σύσφιξη σχέσεων μετά από μια δύσκολη σχολική εβδομάδα.
Χωρίσαμε αργά το απόγευμα, ανανεώνοντας το ραντεβού μας την επόμενη το πρωί στην πλατεία Opera για ξενάγηση σε διάφορα αξιοθέατα της Μαδρίτης.
Σάββατο 27 Οκτωβρίου 2012
Συνεπείς στο ραντεβού μας βρεθήκαμε το πρωί στην πλατεία Opera όλοι οι συνάδελφοι από την Ισπανία, την Ελλάδα, την Ιταλία και την Τουρκία με έντονο το αίσθημα του κρύου, αφού η θερμοκρασία ήταν 5ο Κελσίου.
Μετά από ένα τυπικό παραδοσιακό ισπανικό πρωινό ξεναγηθήκαμε στα σπουδαιότερα αξιοθέατα της περιοχής. Το κτίριο της Όπερας, το βασιλικό παλάτι, τους βασιλικούς κήπους, την πλατεία Oriente, τον καθεδρικό ναό Almudena κ.τ.λ. Αργά το απόγευμα επισκεφθήκαμε το φημισμένο μουσείο Prado, που εκτίθενται κυρίως έργα των Βελάθκεθ, Γκόγια, Ελ Γκρέκο, Καραβάτζιο, Ρέμπραντ κ. ά. Εμείς φυσικά επισκεφθήκαμε δύο φορές την αίθουσα που φιλοξενούσε έργα του «δικού» μας μεγάλου ζωγράφου, του Δομίνικου Θεοτοκόπουλου, του El Greco για τους Ισπανούς, που ξεκίνησε από την Κρήτη το δεύτερο μισό του 16ου αιώνα, μαθήτευσε στην Ιταλία, εγκαταστάθηκε στη Μαδρίτη και αργότερα στο Τολέδο, όπου μεγαλούργησε.
Η μέρα είχε φτάσει στο τέλος της και συνέχεια είχε το αποχαιρετιστήριο δείπνο για όλους μας, αφού τα ξημερώματα της Κυριακής άρχιζε το ταξίδι της επιστροφής. Ανταλλάξαμε απόψεις, εντυπώσεις, εμπειρίες, σκέψεις, ιδέες και δώσαμε ραντεβού στην Κωνσταντινούπολη για το δεύτερο μέρος των εργασιών του προγράμματος.
Ξημερώματα βρισκόμασταν ήδη στο αεροδρόμιο Barajas για το ταξίδι της επιστροφής.
Στο μυαλό μας η πρώτη συνάντηση του προγράμματος Comenius. Μια συνάντηση διαφορετική. Ένα ευρωπαϊκό μωσαϊκό, μια ποικιλία γλωσσών, μια ποικιλία εθίμων και θρησκειών, μια διάθεση για συνεργασία. Και τέθηκαν οι βάσεις γι? αυτήν την ιδιαίτερη μεσογειακή συνεργασία. Ισπανοί, Έλληνες, Ιταλοί και Τούρκοι. Χωρίς καμιά δυσκολία στην επικοινωνία. Ίσως γιατί μιλούσαμε όλοι μια γλώσσα: την εκπαιδευτική.
Ο Δ/ντής του Σχολείου και υπεύθυνος του προγράμματος
Σπανουδάκης Αντώνιος
Οι συμμετέχοντες εκπαιδευτικοί
Καλλίνη Ευαγγελία, Μαζοκοπάκη Ελένη, Ορφανουδάκη Αργυρώ